КАК ДА ОПАЗИМ ВОСЪЧНИТЕ ПИТИ ?

В401 за опазване на пчелните пити
Как да запазим восъчните пити от молец ? Всеки пчелар е изпитал разочарование при вида на унищожени напълно восъчни пити. Причина за тези поражения са младите ларви на восъчния молец Galleria mellonella. Восъчният молец принадлежи към разрез пеперуди, сем. Огневки. Пеперудите не са вредители защото нямат устни органи. Пеперудите снасят около 300 яйца на денонощие, те залепват по пчелните килийки, също по рамките по стените на кошера, върху таблата и около хранилката. След 5 – 6 дни започват да се развиват ларви, те са много активни и през този период унищожават големи количества пчелен восък. Ларвите пробиват входове в пчелните пити и там се крият от пчелите . Восъчните ларви предпочитат тъмни восъчни пити, питите в които има пчелен прашец на ново изградени или на восъчни основи, ще ги срещнете много рядко. Ако в питите се е отглеждало пило, те също няма да бъдат пощадени. Пчелният прашец е идеална среда за тяхното развитие, пити с пчелен прашец могат да бъдат изядени само за няколко часа. При по голямо наличие на ларви в пчелното семейство, може да се стигне до напускане на пчелите от кошера и загуба на това семейство. Пити складирани за следващ сезон могат да бъдат унищожени само за няколко дни. В последните стадии ларвите стават с размери около 20 мм и дебелина 2.5 мм . Последният стадии е какавидирането, което става по стените на кошера като това нарушава целостта на дървото. Големи са пораженията върху стените на полистеролните кошери, получават се вдлъбнатини с големи размери. Опазването на пчелните семейства от восъчния молец зависи изцяло от пчеларя. Той трябва да подържа само силни пчелни семейства, да сменя редовно старите пити. Запазване на пчелните пити прибрани на склад. Има описани много методи за опазване на пчелните пити прибрани на склад но те не са сигурни. По старите пчелари използват орехови листа, опушват със сяра но напролет са неприятно изненадани от восъчния молец. Тези методи не са обосновани и почти винаги са обречени на неуспех. Оцетната и мравчената киселини дават добър ефект, но не трябва да се прекъсва цикъла т.е. винаги около тях трябва да има изпарение на киселините.Това е много трудоемко и доста скъп метод защото се използва голямо количество киселина. Не бива да се пренебрегва факта, че киселините са вредни при вдишване. Ако искаме на 100 % да опазим пчелните пити, които са склада има два начина 1. Да съхраняваме пчелните пити под 10 градуса, което изисква хладилна инсталация , това е скъпо начинание и много малко пчелари могат да си го позволят. 2. Да обработим пчелите с препарата В401, който е биологичен ларвоцид и не позволява развитието на восъчния молец. Всяка икономия в опазването на восъчните пити, води до големи икономически загуби .

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *